FANDOM

Norman Jayden (Urodzony 14 sierpnia, 1977 roku)- Jest jedną z czterech grywalnych postaci ( Pozostała trójka to Ethan Mars, Scott Shelby i Madison Paige) i jednym z czterech protagonistów Heavy Rain.

Norman jest agentem FBI, pomagającym policji z odkryciem prawdziwej persony zabójcy z origami. Jayden używa IWO, eksperymentalnego urządzenia w formie okularów i rękawicy pomagającego mu znaleźć wszystko, co najważniejsze na miejscu zbrodni i zebrać w całość dane i wskazówki. Zmaga się on także z uzależnieniem od fikcyjnego narkotyku Tripokainy, o którą domaga się będący na odwyku organizm.

Norman Jayden został wymodelowany przez Motion Capture Leona Ockedena, który też podkłada za niego głos w oryginalnej wersji językowej gry.

Charakterystyka Edytuj

Norman Jayden jest agentem FBI, który dostał zadanie odnalezienia Shauna Marsa oraz odkrycie tożsamości i aresztowanie psychopatycznego mordercy, zwanego "Zabójcą z Origami". W czasie akcji gry ma on 34 lata.

Jayden to średniego wzrostu szatyn, ma zielone oczy oraz niewielką bliznę na prawym policzku. Jego wzrok czasami szwankuje, jest to efekt uboczny narkotyków, które agent zażywa.

Agent FBI to człowiek inteligentny, dobrze znający swój fach profesjonalista w każdym calu. Lata pracy w tym zawodzie nauczyły go myśleć jak zbrodniarz, co w późniejszych etapach śledztwa okazuje się bardzo przydatne. Do sprawy Shauna Marsa i psychopatycznego mordercy podchodzi pragmatycznie, na początku zaczynając od podstawowych ustaleń.

Jayden potrafi trzymać nerwy na wodzy, czego dowody dają liczne spory z porucznikiem Blake'iem. Podczas śledztwa emocjonalny policjant często zarzuca agentowi brak zdecydowania i prowokuje go. Norman natomiast potrafi uspokoić funkcjonariusza, wiedząc, że czasu na kłótnie nie ma.

Nasz bohater, jak każdy agent specjalny jest dobrze wyszkolony fizycznie i psychicznie. Mimo niepozornego wyglądu Jayden jest groźnym przeciwnikiem, potrafiącym zaskoczyć znacznie silniejszego rywala. Chłodna głowa oraz znajomość sztuk walki pozwalają mu wyjść cało z niejednej sytuacji.

Słabością Normana jest Tripokaina, od której bohater jest uzależniony. Jeśli przez dłuższy czas Jayden nie zażyje narkotyku, z jego nosa intensywnie zaczyna lecieć krew. Agent zdaje sobie sprawę, jak poważny to problem i jak może się to skończyć, mimo wszystko wciąż toczy ze sobą wewnętrzną walkę co do swojego problemu.

Fabuła Edytuj

Norman pojawia się po raz pierwszy w piątym rozdziale gry "Miejsce Zbrodni" i poznaje porucznika Cartera Blake'a. Norman bada miejsce zbrodni gdzie znaleziono ciało najnowszej ofiary zabójcy z origami- Jeremiego Bowlesa. Jest potem przedstawiony policji w rozdziale "Witaj Norman" i spotyka Leightona Perry'ego oraz Ethana Marsa, ( Jeśli wcześniej gracz nie wybrał by wziął Tripo). Norman przedstawia profil mordercy Blake'owi i Perry'emu w rozdziale "Odprawa". Później rusza z Carterem do domu Nathaniela Williamsa gdzie ta dwójka jeszcze bardziej się ze sobą spiera. Blake zaczyna postępować brutalnie z podejrzanym, co bardzo irytuje Jaydena, dopóki podejrzany nie wyciąga broni i nie zaczyna celować w porucznika. Wtedy pojawia się pierwsza ważna decyzja związana z osobą profilującego FBI- albo uspokoimyalbo zabijemy Nathaniela.

Decyzja z rozdziału "Nathaniel" jest potem tematem dyskusji w następnym rozdziale, czyli "Hala Targowa". Po dyskusji na horyzoncie pojawia się podejrzany Miroslav Korda, który ucieka, kiedy dowiaduje się, że policja chce z nim rozmawiać. Korda albo zostanie złapany albo ucieknie w zależności od tego ile razy gracz nie wykona poprawnie QTE. Złapany Korda będzie przesłuchiwany, ale wyjdzie, że ma alibi. Nie zależnie od sukcesu czy porażki w "Hali Targowej" Grace Mars przyjdzie na posterunek by powiedzieć o tym, że kiedyś Ethan Mars mówił o topieniu ciał i deszczu. Profiler FBI i Blake spotkają się z psychologiem Ethana gdzie dowiadują się, że to, co mówiła Grace jest prawdą. Blake ku irytacji i niezadowoleniu Normana postawi każdego policjanta w stan gotowości i zaplanuje obławę na Marsa.

Norman pojawia się w rozdziale "Zbieg" gdzie gramy, jako Madison. Kobieta ratuje Ethana przed aresztowaniem poprzez ucieczkę, ale jeśli graczowi się to nie uda Norman musi potem wyciągnąć mężczyznę z aresztu. Jeśli tego nie zrobi Ethan Mars zostanie w więzieniu do końca gry.

Norman znajduje dowody w śledztwie połączone z pracującym na wysypisku Jacksonem Neville'em aka Szajbą. Podczas siedzenia w pokoju agent będzie cierpiał z powodu odstawienia Tripokainy. Gracz decyduje wtedy czy Jayden zażywa narkotyk czy nie. Na wysypisku Norman znajduje ludzką czaszkę, co powoduje, że znajdzie się on na muszce pistoletu Szajby. Zginie, jeśli gracz w porę nie zaingeruje. Jeśli uda mu się obrócić sytuację o 180 stopni i to on będzie trzymał na muszce Szajbę może wymusić na nim zeznania. Agent dowie się, że Neville kupił auto od jakiegoś gościa a następnie znalazł temu samemu człowiekowi nowy pojazd z fałszywymi tablicami rejestracyjnymi, dostał kasę, nie było pytań. Dowiemy się też, że miał poinformować niejakiego Paco o tym, że samochód numer dwa jest gotowy. Kiedy Jayden zacznie aresztowanie Szajby organizm profilera będzie domagać się, Tripo. Jeśli gracz nie popełni błędu i agent zażyje narkotyk da radę skuć Neville'a i tak zakończy się rozdział. Jeśli natomiast nie zażyje Tripokainy, upuści fiolkę i straci przytomność z inicjatywy oponenta. Agent ocknie się w samochodzie, z którego musi się wydostać inaczej pojazd jak i on zostanie zmiażdżony i mężczyzna zginie. Jeśli przeżyje będzie walczył z Nevillem i wtedy zginie jeden z nich, kończąc w ten sposób rozdział.

Trzymając się informacji od Szajby Norman skieruje się do klubu "Błękitna Laguna" w rozdziale "Akwarium". Kiedy będzie kierować się do lokum Paco Mendeza. Madison Paige minie go, jeśli przeżyła walkę z doktorem Adrianem Bakerem. Zabójca z origami zabije a kiedy Jayden wejdzie do pomieszczenia zamaskowany przestępca rzuci się na niego. I jeśli graczowi nie uda się za dużo sekwencji QTE Norman umrze.

Jeśli pierwsze aresztowanie Ethana ma miejsce w "Na wolności" i Norman żyje, agent uwolni Marsa. Jeśli jednak jest to drugie już aresztowanie Marsa, profiler rzuci mu tylko smutne spojrzenie i go zostawi, przez co znów otwiera się przed nami to, że Mars zostaje do końca gry za kratkami. Dzieje się tak też, jeśli Norman umrze przed drugim aresztowaniem/ próbą aresztowania mężczyzny.

W “ Rozwiązując zagadkę” Norman nie będzie w stanie uszeregować wskazówek ze względu na ich dużą liczbę i będzie musiał posiłkować się IWO żeby odkryć prawdziwą tożsamość zabójcy z origami. Norman w zależności od postępowania gracza:

  • Nie rozwiąże zagadki, podda się,
  • Rozwiąże ją,
  • Oskarży Cartera Blake’a o bycie mordercą, ale będzie to niezgodne z prawdą i gracz zostanie potraktowany tak jak przy pierwszym podpunkcie,
  • Spędzi za dużo czasu w IWO i umrze z tego powodu. Gracz może oczywiście zaprzestać siedzenia w systemie, kiedy profiler zacznie krwawić z nosa. Jednak, gdy krew zacznie lecieć z oczu Jaydena mężczyzna umrze, Jeśli Madison Paige przeżyje rozdział ”U zabójcy” zadzwoni do Normana i poinformuje go o tym, co najważniejsze, jeśli rzecz jasna Jayden wcześniej nie umrze. Jeśli Norman żyje i znajdzie miejsce przetrzymywania Shauna Marsa ruszy tam w rozdziale „Stary magazyn”. Koniec rozdziału zależy od tego czy Norman jest tam sam, z Ethanem lub Madison albo z nimi obydwoma:

- Idzie sam: Będzie walczył ze Scottem Shelby i albo wygra albo zginie,

- Idzie z Ethanem:  Ethan ma konfrontacje z oprawcą swojego syna, który nie zastrzeli Marsa ze względu na interwencje profilera. Norman będzie walczyć ze Scottem na pasie transportowym o przetrwanie a w tym czasie Ethan musi ratować syna.

- Idzie z Madison: Norman pojawi się i zapyta kobietę czy znalazła Shauna. Zanim duo go uratuje Norman zostaje pozbawiony przytomności przez Scotta, który atakuje później dziennikarkę, ale ta ucieka i dalsza walka tej dwójki rozgrywa się w dokach. Norman musi uratować Shauna, a jeśli Madison przeżyje walkę ze Scottem Jayden go zastrzeli. Jeśli Madison umrze Norman opuści magazyn wraz z chłopcem. Alternatywna wersja tego zakończenia to taka gdzie Scott udusi Madison i wtedy Norman walczy z nim na pasie transportowym. Jeśli wygra idzie ratować Shauna, jeśli nie, umrze i taki sam los spotka chłopca.

- Idzie z Ethanem i Madison:  Kiedy Norman walczy ze Scottem Ethan ratuje Shauna. Madison musi w tym czasie dostać się do magazynu by ostrzec Ethana o snajperach czyhających na niego. Jeśli jej się to nie uda Ethan wyjdzie z magazynu i zostanie zastrzelony, umrze tragiczną śmiercią na oczach swojego syna. 

Zakończenia Edytuj

Norman jest na drugim miejscu jeśi chodzi o liczbę zakończeń , ma ich aż cztery:

  • Po Drugiej Stronie Lustra - Norman pogrąża się w cybernetycznym świecie IWO po nieustaleniu tożsamości zabójcy i umiera po przedawkowaniu Tripokainy.
  • Wczytany -Blake i Perry rozmawiają o pogrzebie Normana, na który ten pierwszy nie przyszedł. Porucznik zakłada IWO i odkrywa personę agenta zapisaną w systemach ze względu na to ile razy Jayden z IWO korzystał. Cybernetyczny Norman informuje porucznika, że będzie na niego cały czas patrzył nie bacząc na to, że jest martwy.
  • Sprawa Zamknięta - Norman zostanie ogłoszony bohaterem za uratowanie Shauna Marsa. W zależności czy w czasie gry gracz zdecydował że profiler zarzyje Tripo lub nie, to Jayden albo spuści fiolkę z narkotykiem w toalecie albo będzie widział cybernetyczne czołgi chcące go zabić, co maifestuje jak IWO zniszczyło mu mózg.
  • Rezygnacja - Norman jest zawiedziony, że to nie on ocalił Shauna mimo swoich możliwości i rezygnuje z współpracy z FBI. Mimo zaoferowania mu, że może zatrzymać IWO, agent odmawia.

Rozdziały Edytuj

  • Miejsce Zbrodni
  • Witaj Norman
  • Odprawa
  • Nathaniel
  • Hala Targowa
  • Wieści z Policji (nie da się nim grać)
  • Psycholog
  • Zbieg (nie da się nim grać)
  • Blues Jaydena
  • Aresztowanie
  • Szajba (Może zginąć)
  • Akwarium (Może zginąć)
  • Na Wolności (Jeśli Ethan jest aresztowany)
  • Rozwiązując Zagadkę (Może zginąć)
  • Stary Magazyn (Może zginąć)
  • Zakończenie - Wczytany (Pojawia się w IWO jako duch)
  • Zakończenie - Rezygnacja
  • Zakończenie - Sprawa Zamknięta
  • Zakończenie - Po Drugiej Stronie Lustra (Martwy)

Ciekawostki Edytuj

  • Norman jest właścicielem kota.
  • W przeciwieństwie do Madison i Ethana Norman ma tylko jedno dobre zakończenie i jest to "Rezygnacja".
  • W czasie nagrywania do "Hali Targowej" Leon Ockeden kopnął kamerę do Motion Capture. Był to wypadek.
  • Norman nigdy nie patrzy w lustro w przeciwieństwie do innych postaci. Jest to typowe dla narkomanów, którzy nie chcą widzieć co narkotyk z nimi robi.
  • Norman może umrzeć w czterech rozdziałach pod rząd.
  • Numer Normana w FBI to 47023.
  • Norman ma pięć stóp i dziesięć cali wzrostu czyli 178 centymetrów.
    • Leon Ockeden nie jest jednak tego samego wzrostu co jego postać. Ma on 185 centymetrów wzrostu. Druga taka sytuacja gdzie wzrost postaci nie pasuje do wzrostu aktora jest sytuacja Sama Douglasa, który ma 191 centymetrów wzrostu a Scott Shelby 196.
  • Norman to jedyna główna postać, która nie może być aresztowana.
  • Norman pojawia się w 15 rozdziałach, z czego tylko w 14 można nim grać.
  • Tylko w czterech rozdziałach Norman pojawia się bez Blake'a.
  • Norman jest drugą najmłodszą postacią zaraz po Madison i przed Ethanem i Scottem.
    • W Japońskiej wersji gry wiek Normana został przedstawiony błędnie a mianowicie było mówione że mężczyzna ma 28 lat.
  • Leon Ockenden powiedział kiedyś, że blizna na policzku Normana pochodzi stąd że dzień przed nagrywaniem Motion Capture aktor został podrapany paznokciami po twarzy przez byłą dziewczynę.